Zo kies je voor de beste pins op Pinterest
We schreven al eerder over het nut van een strategische inzet van Pinterest voor je onderneming. Het is dan ook goed om eerst je doel te bepalen. Wil je verkoop genereren, inspireren of meer profileren? Maar ook op je persoonlijke account en borden kan je creatief aan de slag. In ieder geval vertaal je je doel uiteindelijk in goede, vindbare Pinterestborden met visueel aantrekkelijke pins. Daarom delen we hier tips om de beste, mooiste en visueel sterke pins te maken. Want social media gaat ook om delen!
Nieuwsgierig naar de beste pins?
Het lijkt meer dan logisch om je borden en pins visueel aantrekkelijk te maken en er een sterk verhaal mee te vertellen. Zo maak je mensen nieuwsgierig met views, repins en kliks als resultaat. We beperken ons tot tips voor standaard pins. Een volgende keer komen de zogenaamde 'videopins' aan bod. Volg je onze Pinterest-tips om op te vallen in de feed van gebruikers?
1. Beperk je tot je merk
De verleiding is groot om door het gemak van plaatsen op Pinterest, ook met 'repins' in het wilde weg te pluggen. Beperk je echter zoveel mogelijk tot puur je eigen merk en de bijbehorende positionering, look en feel. Zo blijft je merk centraal staan en daar gaat het om! Plaats dus geen abstracte, vrijblijvende afbeeldingen die gewoon niet bij jouw merk horen.
2. Beeldverhouding
Ga altijd voor de verticale afbeelding bij voorkeur in een beeldverhouding van 2:3. Dat kan bijvoorbeeld in pixels 1000 x 1500 of 600 x 900 zijn. Als je namelijk een andere beeldverhouding gebruikt kan Pinterest je pin automatisch afkappen en daardoor kan je pin minder aantrekkelijk tonen met verminderde prestatie tot gevolg. Bekijk hier alle specificaties voor je pins.
3. Beeld je logo af
Je logo maakt deel uit van je branding en door de mogelijkheid van internet en repins kan je beeld een eigen leven gaan leiden. Het vraagt wat meer tijd en aandacht maar toon daarom je logo subtiel op elke pin dat kan ook als een soort watermerk. Elke bescheiden plek is goed met uitzondering van de rechter onder hoek omdat Pinterest daar product-pictogrammen plaatst.
4. Gebruik tekstoverlays
Het klinkt wat technisch maar zo'n 'tekstoverlay' is gewoon de tekst die je op je pinafbeelding zet zodat deze lekker opvalt. Houd je tekst wel bondig zodat men je tekst ook om mobile makkelijk leest. Een handige tool voor je ontwerp is Canva voor Pinterest. Als je je op meerdere landen richt, maak dan aparte pins voor ieder land. Zo kunnen je teksten vertaald worden voor elk desbetreffende land.
5. Tekst van de beste pins
Met duidelijke omschrijvingen met daarboven een titel ontdekt je doelgroep je pin eerder in de zoekresultaten binnen Pinterest maar ook op Google! Gebruik tot 100 tekens voor je heldere titel en maximaal 500 voor je kunstige beschrijving. Verwerk naast een sterke call to action ook gerust verkoopprijzen en aanverwante shoplinks in deze pinbeschrijvingen. Als je internationaal gericht bent dan plaatst Pinterest de bedragen ook automatisch in je visual. Meer over de vindbaarheid van je beste pins lees je ook in ons eerder bericht onder Stimuleer je vindbaarheid.
6. Check je links
Het is het meest effectief als je je pin ook een link meegeeft, bij voorkeur direct naar je webshop. Check wel of de link die je plaatst wel actief is en of deze rap genoeg laadt. Kijk ook of de doorklik zorgt voor een logische overgang. Het onderwerp en de beelden van je 'landingspage' komen het beste overeen met je pin. De beste pins tonen op creatieve wijze wat men kan verwachten na het doorklikken.
Benieuwd naar je beste pins!
Hopelijk hebben we je geïnspireerd om de mooiste Pinterest borden met de beste pins te creëren. Dat kan ook met een videopin. Heb je meer tips of wil je ook samenwerken? Laat het weten via de contactpagina. Tot ziens op Pinterest!
Volg ons ook op Pinterest, lees hier meer over Online ondernemen >> en bekijk ook deze online Pinterest cursus ‘Waanzinnige Pinterest strategie’.
Ja, ik wil de nieuwsbrief voor de beste keuzes
19-08-2021 Deel