After sales tips voor de beste klantenbinding
Doe je als ondernemer aan after sales? Hoe bind jij je klanten? Met de juiste activiteiten verkoop je zo maar meer aan dezelfde klant. Analyseer goed wat er gebeurt na de aankoop, liefst als onderdeel van de klantreis en zorg voor terugkeer. Dat doe je door je klant een positief gevoel te geven dat terugkomst stimuleert. Besef dat klanttevredenheid niet altijd iets zegt over je salesactiviteiten. Het is gewoon de perceptie van de klant en zijn verwachtingen. ZoKiesje.nl geeft graag wat tips hoe je met after sales je klanten loyaler maakt.
Dit is after sales
After sales is het totaal van de acties die je als verkopende partij uitvoert als de verkoop is afgerond (of een ander soort transactie). Denk daarbij aan:
- informatievoorziening;
- technische hulpverlening;
- instructie of advies over de aankoop van andere producten of diensten.
After sales tips
Voor je after sales zijn er legio mogelijkheden. Daarom hebben we de tips verder onderverdeeld zodat je er zelf ook makkelijk iets voor kunt bedenken. Verhoog de retentie!
Intern
- Richt een efficiënte support service in.
- Maak after sales onderdeel van de klantreis.
- Koppel klantfeedback intern goed terug. Het moet de interne klantbeleving stimuleren en maakt medewerkers meer bewust van de impact van hun handelen.
Bedanken
- Geef aandacht in de vorm van een persoonlijk kaartje waarin je de klant bedankt voorn zijn aankoop.
- Verras je klant met een bloemetje bij aflevering.
- Geef een terugkom korting: kortingscoupon voor een volgende aanschaf.
Uitvragen
- Informeer of product en/of service bevalt.
- Vraag bijvoorbeeld wat je klant van je winkel vindt.
- Vraag hoe je klant de verkoop ervoer.
Vervolg de verkoop
- Hou een sales actie.
- Aanbieden van nieuwsbrieven product/winkel
- Geef een terugkom korting.
- Verstrek bijvoorbeeld een kortingscoupon voor een volgende aanschaf.
Contact houden
- Leg contact met je klanten op speciale momenten (verjaardag, feestdagen, vip-introducties).
- Stuur hem een klein cadeautje wat past bij zijn aankoop.
- Nodig je klant uit voor exclusieve evenementen.
- Stuur en deel relevante content.
- Onderhoud je klantcontacten via email.
- Mis je een tip?
Voorbeeld after sales
De Klantenservice Medewerkers van Coolblue sturen hun relaties elke dag meer dan 150 kaartjes. Dat kan een kaartje zijn als hart onder de riem-actie, als felicitatie of om beterschap te wensen. Maar ook om simpelweg even te bedanken voor de koffie of een leuk praatje.
Je kunt je op hun site zelfs aanmelden voor de praatjes update. Zo sturen zij toch maar mooi weer hun laatste Coolblue-nieuwtjes naar je mailbox.
Alvast bedankt
Ga je nu verder aan de slag met je after sales of heb je een goede aanvulling? Laat het hier weten dan wordt dit hulpbericht steeds completer!
Meer tips voor je onderneming vind je hier >>
Schrijf je ook in voor de nieuwsbrief voor meer after sales
20-09-2022 Deel