2010-dane-deaner-284390-unsplash Zo Kies Je
Wat is het beste: vitamine D2 of D3?

Wat is het beste: vitamine D2 of D3?

[Gastbijdrage] Vitamine D is belangrijk voor het behoud van de gezondheid, omdat het veel functies heeft in het menselijk lichaam. Maar er is meer dan één vorm van vitamine D, en recent onderzoek suggereert dat deze vormen verschillende effecten kunnen hebben. Dus wat zijn de verschillende soorten vitamine D, en welke vorm is het beste vitamine D supplement?

Hoewel medische aandoeningen die later in verband werden gebracht met een tekort aan vitamine D, zoals de botziekte rachitis, al bekend zijn sinds de 17e eeuw, werd vitamine D zelf pas geïdentificeerd aan het begin van de 20e eeuw. Deze ontdekking leidde ertoe dat Adolf Windaus in 1928 de Nobelprijs voor scheikunde won.

uitleg vitamin D Wat is vitamine D?

De vitamine D-familie bestaat eigenlijk uit vijf moleculen, waarvan de twee belangrijkste vitamine D2 en D3 zijn. Deze moleculen staan ook bekend als respectievelijk ergocalciferol en cholecalciferol. Hoewel beide soorten vitamine D bijdragen aan onze gezondheid, verschillen ze in hoe we ze binnenkrijgen.

Vitamine D2 komt meestal uit planten, met name paddenstoelen en gist, terwijl we vitamine D3 uit dierlijke bronnen halen, zoals vette vis, lever en eieren. Beide vormen van vitamine D zijn ook verkrijgbaar in voedingssupplementen.

Wat de meeste mensen waarschijnlijk niet weten is dat het grootste deel van onze vitamine D afkomstig is van blootstelling van onze huid aan zonlicht. Wanneer onze huid wordt blootgesteld aan de zon, zetten ultraviolette stralen een precursormolecuul genaamd 7-dehydrocholesterol om in vitamine D3.

Dit belangrijke effect van blootstelling aan de zon verklaart waarom mensen die op meer extreme breedtegraden wonen, of mensen met een donkere huid, vatbaarder zijn voor een vitamine D-tekort. Melanine, een pigment in de huid, verhindert dat ultraviolette stralen 7-dehydrocholesterol activeren, waardoor de productie van D3 wordt beperkt. Het dragen van kleding of zonnebrandcrème heeft een vergelijkbaar effect.

werking vitamine D Werking van vitamine D

Zowel vitamine D2 als D3 zijn in wezen inactief totdat ze twee processen in het lichaam doorlopen. Ten eerste verandert de lever hun chemische structuur in een molecuul dat calcidiol wordt genoemd. Dit is de vorm waarin vitamine D wordt opgeslagen in het lichaam. Calcidiol wordt vervolgens in de nieren verder veranderd in calcitriol, de actieve vorm van het hormoon. Calcitriol is verantwoordelijk voor de biologische werking van vitamine D, waaronder het helpen vormen van botten, het metaboliseren van calcium en het ondersteunen van de werking van ons immuunsysteem.

Technisch gezien is vitamine D helemaal geen vitamine, maar een pro-hormoon. Dit betekent dat het lichaam het omzet in een actief hormoon. Alle hormonen hebben receptoren (op botcellen, spiercellen, witte bloedcellen) waaraan ze zich binden en die ze activeren, zoals een sleutel een slot ontgrendelt. Vitamine D2 heeft dezelfde affiniteit voor de vitamine D-receptor als vitamine D3, wat betekent dat geen van beide vormen beter is in het binden aan zijn receptor.

vitamine D2 en D3 Verschil tussen vitamine D2 en D3

Uit een recent onderzoek bleek dat suppletie met vitamine D2 en D3 verschillende effecten had op genen die belangrijk zijn voor de immuunfunctie. Deze bevindingen zijn belangrijk, omdat de meeste eerdere onderzoeken niet veel verschil hebben gevonden in het effect van suppletie met vitamine D2 of D3.

Het meeste tot nu toe gepubliceerde onderzoek suggereerde dat het belangrijkste verschil tussen vitamine D2- en D3-suppletie het effect op circulerende vitamine D-spiegels in de bloedbaan is. Onderzoeken hebben herhaaldelijk aangetoond dat vitamine D3 superieur is in het verhogen van de vitamine D-spiegels in het lichaam. Deze bevindingen werden ondersteund door een recent overzicht van het bewijsmateriaal waaruit bleek dat vitamine D3-suppletie de vitamine D-spiegels in het lichaam beter verhoogt dan vitamine D2. Maar niet alle onderzoeken zijn het hiermee eens.

vitamine D-tekort Hoe kun je een vitamine D-tekort voorkomen?

Vitamine D-tekort komt nu meer voor dan ooit: wereldwijd hebben ongeveer een miljard mensen een vitamine D-tekort. Het is belangrijk dat mensen die een risico lopen op een vitamine D-tekort - oudere volwassenen, mensen die in een minder zonnig klimaat wonen en mensen met een donkere huid - vitamine D-supplementen nemen.

vitamine D beste En welke vitamine D is het beste?

Gezondheidsdeskundigen raden de meeste mensen aan om 10 microgram vitamine D per dag te nemen, vooral in de winter. Het lijkt erop dat vitamine D3-supplementen de beste keuze zijn om je vitamine D-spiegel op peil te houden, maar korte blootstelling van de huid aan de zon, zelfs op een bewolkte dag, helpt je ook om je vitamine D-spiegel gezond te houden.

Meer gezonde keuzes >>

[Artikel Vitamine D2 of D3 door Vitamines.com| Fotodoor Andrea Piacquadio via Pexels]


Kies voor de zonnige nieuwsbrief

 

 

19-12-2023

Tags: Gezondheid Vitaminen

Deel
Deze website is gemaakt met Websitemachine.nl