Conversies en gebeurtenissen op je site meten
[Gastbijdrage] Het meten van conversies en gebeurtenissen op je website is van cruciaal belang voor iedere succesvolle online onderneming. Het stelt je in staat om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers, te bepalen welke aspecten van je site goed presteren en welke online campagnes voor de meeste conversies zorgen. Voorheen (en tegenwoordig nog steeds) was het gebruik van third party cookies en pixels van derde partijen de gangbare methode om deze gegevens te verzamelen, maar de tijden veranderen snel, en het wordt steeds moeilijker om op deze traditionele manier informatie te verzamelen.
De opkomst van privacy-bewuste maatregelen zoals de nieuwe Apple-updates, AdBlockers en de inspanningen van Firefox om gebruikers te laten kiezen om niet meer getrackt te worden via third party cookies hebben de de wereld van online ondernemingen opgeschud. Daarbovenop heeft ook Google aangekondigd dat het in 2024 stappen zal ondernemen om de privacy van zijn gebruikers beter te beschermen.
Daarnaast heeft de Europese Unie dankzij de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) strenge regels ingevoerd om de privacy van Europese burgers te beschermen. Deze wetgeving maakt het moeilijker om gegevens van gebruikers te verzamelen en te verwerken zonder hun expliciete toestemming. En in 2024 zal de Digital Service Act (DSA) naar verwachting de verplichtingen voor digitale dienstverleners nog verder aanscherpen. Dit betekent dat de dagen van third party cookies geteld zijn en dat marketeers en website-eigenaren moeten nadenken over alternatieve methoden om de bezoekers te blijven meten.
Conversies en gebeurtenissen op je site meten, hoe kies je de juiste manier om dit te doen?
Dus, wat zijn de alternatieven voor het meten van conversies en gebeurtenissen op je site?
Server-side tagging
Een van de meest veelbelovende opties is server-side tagging. Server-side tagging is een methode waarbij gegevens via je eigen server worden verzameld en verwerkt, in plaats van via de browser van de gebruiker. Dit biedt enkele belangrijke voordelen in een wereld waarin privacy en tracking beperkingen toenemen. Dit zijn de twee grootste voordelen:
-
Het naleven van de privacyregelgeving. Server-side tagging minimaliseert de afhankelijkheid van third party cookies en pixels van derde partijen, waardoor je minder gevoelig bent voor de impact van privacy-beperkingen en wetgeving zoals de AVG en DSA. Het geeft je meer controle over de gegevens die je verzamelt, het helpt je om aan de privacyregels te voldoen en je bent betrouwbaarder voor je klanten.
- Betrouwbaarheid van de metingen. Aangezien server-side tagging gegevens verzamelt op de server van je website, zijn de gegevens betrouwbaarder dan bij client-side tracking of bij third party cookies. Je bent compleet afhankelijk van de browser- of besturingssysteeminstellingen van de gebruiker. Wanneer je op dit moment nog gebruik maakt van third party cookies of client-side tagging zal je tussen 30% en 40% van je gebeurtenissen en conversies missen in je analytische en marketing platformen. Je conversies op platformen zoals Google Analytics of Meta zullen nooit overeenkomen met de werkelijke aantal aankopen.
Server-side tagging is de meest betrouwbare manier om bezoekers te meten en te voldoen aan de AVG-wetgeving. Maar er zijn er ook enkele uitdagingen verbonden aan server-side tagging. Het vereist technische expertise en de juiste infrastructuur om te implementeren. Bovendien kan het duurder zijn om te beheren dan traditionele trackingmethoden.
API Tracking
Je zou dus ook kunnen kiezen voor een andere manier om je bezoekers te tracken. Eén van die manieren is via API Tracking. Het tracken via API's betekent dat je vanuit je site direct gegevens naar de API van platformen kan sturen om deze gegevens te analyseren. Dit is vooral handig voor specifieke intergraties met externe services. Maar je bent wel afhankelijk van dergelijke API's en platformen zonder API's kan je dan niet gebruiken.
GA4 Measurement Protocol
Verder kan je ook het GA4 Measurement Protocol gebruiken om gebeurtenissen en conversies op je site direct met behulp van een HTTP-push naar GA4 te sturen. Je zorgt er daarmee voor dat er geen tussenstation zoals een browser of server nodig is, je communiceert direct met Google Analytics. Wanneer je alleen gebeurtenissen wil meten voor Google Analytics is dit de beste optie. Maar wanneer je de effectiviteit van je online campagnes wil meten, is dit niet aan te raden aangezien je geen gebeurtenissen en conversies naar marketing platformen kan sturen.
Conversies en gebeurtenissen meten een uitdaging
Het meten van conversies en gebeurtenissen op je website wordt steeds uitdagender vanwege de groeiende bezorgdheid over privacy en de beperkingen die worden opgelegd aan third party cookies en pixels van derde partijen. Server-side tagging biedt de meest uitgebreide oplossing die privacy-compliant is en betrouwbare gegevens oplevert. Als online ondernemer is het de moeite waard om deze optie te overwegen en je voor te bereiden op een toekomst waarin traditionele trackingmethoden volledig overbodig worden.
Gastauteur van Conversies en gebeurtenissen op je site meten en visual: AdPage.
07-11-2023 Deel