Zo geef je een goede briefing aan het bureau
Hoe vertel ik het mijn bureau? In theorie staat mooi beschreven aan welke eisen een goede briefing aan een (online) communicatiebureau of communicatiebureau dient te voldoen. Toch is de vertaling van een opdracht in de praktijk vaak problematischer. Zo beschrijft een ondernemingsstrategie niet altijd marketing- en aanverwante communicatiedoelstellingen. ZoKiesJe.nl helpt je graag op weg met een handige checklist voor een complete briefing. Voor een grote campagne of concreet een nieuwe pay-off of slogan
Briefing communicatiebureau noodzaak
Zeker voor een complete, bijvoorbeeld thematische campagne is een briefing noodzakelijk. Alleen al vanwege de planning op langere termijn en de grote investeringen. Maar ook voor deelopdrachten is een briefing van groot belang om een goed reclamevoorstel te initiëren.
Wanneer het bureau meer inzicht krijgt in de wensen en eisen van de klant, komt dit de efficiency en kwaliteit van een communicatie- of reclameplan alleen maar ten goede. Dat zal je terugzien in passende online én offline campagne!
Checklist briefing:
Als geheugensteun bij het opstellen van een goede briefing vind je hieronder een checklist.
Het spreekt vanzelf dat de soort en hoeveelheid informatie sterk afhangen van beschikbare gegevens. Maar ook relevant is de (voor)kennis, de input van het reclamebureau in Vlaanderen of Nederland en het type of de grootte van het project.
- Marketingdoelstelling(en)
- Marktsegmenten
- Marktontwikkelingen
- Informatie over het assortiment
- Omschrijving van de concurrentie
- Informatie over de vorige campagne
- Analyse van consumentenonderzoek
- Wettelijke beperkingen
- De rol van de communicatie/reclame: welke bijdrage aan de marketing en hoe gebeurt dit? Denk bijv. ook aan after sales
- Probleemstelling(en)
- Doelgroepformulering
- Communicatiedoelstelling
- De propositie
- Het communicatiedoel dat aan de propositie ten grondslag ligt
- De strategie (een samenvatting van het beleidsplan) die aan de propositie ten grondslag ligt
- De belangrijkste product-/merkwaarden
- De mediastrategie
- Mediatypen
- Formaat van de uiting(en)
- Kleurgebruik in de uitingen(en)
- Toon en stijl van de uitingen(en)
- Bereikgegevens
- (Contact)frequentie
- Spreidingsverhoudingen
- Budgetindicatie
- Timing
- Planning
Help mee voor de beste briefing
Mogelijk mis je een item in deze checklist? Laat het weten dan wordt de checklist steeds mooier! We zijn ook benieuwd of je hiermee uit de voeten kan en of het je heeft geholpen.
Meer tips voor je onderneming vind je hier >>
Schrijf je ook in voor de communicatieve nieuwsbrief
23-04-2021 Deel