Zo stuur je opvallend effectieve direct mail
Direct mail wordt nog steeds in toenemende mate ingezet als effectief instrument. Liefst met een minimalisering van de bekende waste. Om zo je doelgroepen op directe en indringende wijze te benaderen, te informeren en te bewegen tot actie. Maar ook om feedback en inzicht te krijgen in de reclame-inspanningen.
Effectieve direct mail trend
In Nederland maakt ruim 70 procent van de ondernemers gebruik van direct marketing. Ondanks de enorme groei van online bestedingen maakt direct mail nog steeds en belangrijk deel uit van de totale reclamebestedingen. Naast e-mailings een factor om rekening mee te houden dus tijd voor een handige checklist!
Tijd geeft kwaliteit
Onderstaande checklist geeft een opsomming van die zaken die voor het vervaardigen van een (over)complete mailing van belang zijn. Voor eigen gebruik maar ook om de nodige tijd te winnen in het briefings- en debriefingsproces naar je communicatie- of reclamebureau. Zo investeer je met wat extra tijd in de kwaliteit van het mailproces en bespaar je vast wat kosten!
Een aantal onderdelen komen je vast bekend voor maar daarom is het nu eenmaal een complete checklist voor effectieve direct mail. Mis je iets? Laat het weten!
Checklist effectieve direct mail
Inhoud
- Is er een doelstelling voor de mailing geformuleerd.
- Bestaat er een direct en duidelijk aanbod (prijs/korting/premium).
- Is de eerste indruk opvallend (bijvoorbeeld de enveloppe).
- Biedt een PS in het begeleidend schrijven meerwaarde.
- Biedt de mailing het optimale voordeel (tijdspanne in bouwen)
- Is responderen eenvoudig gemaakt (Bijvoorbeeld telefoon- of whatsapp-nummer of antwoordnummer).
- Kan er een extra bestelformulier worden meegezonden.
Doelgroep
- Is het product afgestemd op de doelgroep (verkoopargumenten).
- Wat is het interesseniveau van de ontvanger(s).
- Is er binnen de mailing extra segmentatie naar deeldoelgroepen mogelijk (voor de DMU).
Verzending
- Wat is de kwaliteit en kwantiteit van de adressen (genereer, selecteer, personaliseren en controleer).
- Is er ruimte voor een mail (steekproef).
- Zijn mailcodes beschikbaar voor de logistieke verwerking en evaluatie.
- Is er ruimte en tijd voor een split-run-test (verschillende mailversies).
- Wie maakt de mailing verzendklaar.
Kosten
- Is er een specifiek budget gereserveerd inclusief verzend- en afhandelingskosten.
- Kan je besparen op de portokosten.
Items
- Zijn de verschillende mailonderdelen op elkaar afgestemd.
- Is de mailing geïntegreerd in andere communicatie-uitingen.
- Bestaan er nog bruikbare, bestaande elementen (bijvoorbeeld premiums of enveloppen).
Follow-up
- Is het effect van de mailing beheersbaar (voldoende bezetting, database en follow-up-materiaal).
- Is er een doordachte follow-up na de eerste mailing (bijvoorbeeld telemarketing of after sales).
- Is er een effectieve evaluatie (kosten/baten-analyse).
Stuur je zelf effectieve direct mail?
Wil je zo'n opvallende, effectieve direct mail nog steeds zelf regelen? Lees dan ook de info over
- direct mail van Post.nl of over
- post mailings sturen met Jetmail en
- directmail van idee tot verzending door MSA.
- data van de DDMA (Data Driven Marketing Association). Deze vereniging heeft als doel ie data-driven marketingsector te professionaliseren onder het motto ‘Data, maak er iets moois van‘.
- (direct) marketing op platform van branchevereniging VIA
- Integratie met websitepromotie
- De beste drukwerkleverancier
- Hier ook staan? Mail ZoKiesje.nl
Als je een professional inschakelt, is aansluiting bij DDMA (Data Driven Marketing Association) een veilige keuze. Deze vereniging voor marketing telt al 335 leden. Het doel is de data-driven marketingsector te professionaliseren onder het motto ‘Data, maak er iets moois van‘.
Mis je iets in de checklist of heb je een verbetering? Laat het weten dan wordt de checklist steeds mooier!
Meer tips voor je onderneming vind je hier >>
Schrijf je ook in voor de handzame nieuwsbrief
14-08-2021 Deel