Zo kies je voor meer omzet met klantonderzoek
Ken ik mijn klanten? Wat willen zij eigenlijk? En hoe speel ik daarop in? Hoe kom ik achter de wensen van mijn klant? Zijn mijn klanten tevreden of kan het beter? Deze vragen zou elke mkb’er zichzelf moeten stellen. Want een bedrijfsvoering afgestemd op klantkennis versterkt de concurrentiepositie en biedt groeikansen. Zo kies je voor meer omzet met klantonderzoek:
Laat zien waarin je anders bent
Het onderscheidend vermogen van een product of dienst is essentieel. De koopbereidheid is immers laag en de concurrentie neemt toe, vooral met internet als verkoopkanaal. Daardoor staan de verkoopmarges onder druk. Er is meer winst te behalen door bestaande en mogelijke klanten bewuster te betrekken bij je marketinginspanningen. Door in te spelen op gebruikerstrends en verschuivend mediagebruik bijvoorbeeld.
Je klanten betrek je door:
- de dialoog aan te gaan
- te luisteren
- te vragen en
- te analyseren.
Ken je klant
‘Ja, maar praten met de klant dat doen we toch ook al elke dag in ons klantcontact?’, hoor ik je al denken. Prima, maar hoor je daarmee alle ins en outs? Gericht klantonderzoek is voor klein tot groot investeren in een gezonde zaak en zal bij de klant alleen maar sympathie kweken. Inzicht in het profiel van je klanten is noodzaak. Achterhaal alles over de actuele klantbehoeften en -verwachtingen over het eigen product- of dienstenaanbod. Vraag naar het assortiment, de prijsstelling, de presentatie en de service. En vergeet de contacten en de promotie niet. Bekijk hoe de wensen aansluiten op het aanbod en welke kanalen klanten gebruiken.
Klantonderzoek voor een nieuwe benadering
Op basis van onderzoeksuitkomsten kan het bestaande plan van aanpak worden getoetst op effectiviteit. Wat wordt erg gewaardeerd en wat kan beter? Het kan ook nodig blijken de geformuleerde missie en visie een meer klantgerichte jas aan te trekken. Dat leidt dan tot een scherpere strategie en een herpositionering. Daardoor maximaliseer je het bedrijfsresultaat. Alleen een scherpe positionering kan immers het vertrekpunt zijn voor je inspanningen in marketing en communicatie zoals een upsell.
Klantonderzoek ook voor mij?
Misschien associeer je onderzoek eerder met 'het grotere bedrijfsleven'. Er is echter altijd sprake van vraag en aanbod vanuit een zeker businessmodel gericht op… juist ja, klanten! Mensen zoals jij en ik, waar je het voor doet, die je kunnen maken of breken. Want elke klant is een ambassadeur van jouw merk. Dan maakt het ook niet uit of je producten of diensten aanbiedt, of je je richt op andere bedrijven of consumenten.

Concreet aan de slag
Maar hoe begin ik dan? De klantbehoefte kan je achterhalen met een schriftelijke enquête, gewoon op papier, online of per email. Dit is afhankelijk van de beschikbare klantgegevens.
Combinaties met paneldiscussies en (diepte)interviews kunnen effectief zijn. Deze kwalitatieve vorm kan ook input geven aan de breder uit te zetten enquête. Als deze onderzoeksvaardigheden en de mogelijkheden beperkt zijn dan is het verstandig om dit uit te besteden bij een partij die ook een goede vertaalslag kan maken naar het beleid. De mapping van de customer journey kan ook deel uit maken van het onderzoek.
Het onderzoeken waard
Lees je goed in: er is genoeg literatuur voorhanden. Of leer met een goede training of cursus over onderzoek. Er bestaan ook gratis onderzoektools. Te lastig of geen tijd? Schakel dan een echte pro in.
Hieronder zetten we steeds meer verschillende partijen voor je onder elkaar:
- Klantbehoefteonderzoek door ROAR
- Hier jouw tip of informatie opnemen? Informeer naar de opties >>
Jouw tips
We hopen dat deze informatie je stimuleert werk te maken van meer omzet door klantonderzoek. Deel je ervaringen en tips via onze contactpagina.
Schrijf je in voor de onderzoekende, gratis nieuwsbrief
28-10-2021 Deel