Zo kies je voor geliefde medewerkers met storytelling
Je ziet het vaak genoeg. Klanten richten zich op dat vaste gezicht in de winkel, meestal de eigenaar. Dat is een afhankelijke en daarmee kwetsbare situatie en niet erg motiverend voor je verkopend personeel. Je medewerkers zijn namelijk ook goed getraind en hebben meer passie voor je zaak dan je misschien denkt. Tijd om dat in beeld te brengen en te gaan vertellen. Lees de tips voor storytelling door je medewerkers.
Stel je voor met Storytelling
Klanten willen weten wie hen helpt. Klantenbinding begint nu eenmaal bij kennen en gunnen. Laat je medewerkers vertellen over hun dromen, inspiraties en overtuigingen. Dat geeft meer vertrouwen en spreekt aan. Deze aanpak is een onderdeel van storytelling. Je verhaal vertellen vanuit de oprechte emotie en passie.
Laat je visie dragen
Met inzet van storytelling laat je mensen natuurlijk communiceren. Want persoonlijke, warme verhalen zijn een sterk communicatiemiddel om de visie en strategie van een bedrijf uit te dragen. Naar klanten en stakeholders om maar eens een begin te maken. Een treffend voorbeeld van een praktische klantervaring geeft vaak een goed beeld van waar je medewerker en daarmee je service voor staat.
Versterk de teamgeest
Door medewerkers met een beeldend verhaal in de zonnige etalage te zetten, wil de klant bovendien niet meer perse alleen door de (winkel)eigenaar geholpen worden. Storytelling versterkt als instrument voor teambuilding de teamgeest en kwalitatieve uitstraling. Iedereen heeft de passende expertise om de klanttevredenheid te verhogen.

Maak je actie concreet
Door je medewerkers te (laten) interviewen, krijg je de juiste verhalen. Laat de journalist of copywriter er een krachtig verhaal van maken. Regel ook foto’s van bijvoorbeeld opleidingsdiploma en hobby. Zo combineer je tekst en beeld tot een complete ‘story’ per medewerker.
Presenteer online en offline
Je kunt je voorstellen dat deze medewerkersprofielen zo bij elkaar een prachtige etalage vormen. Deze presentatie kan gewoon op je site als apart onderdeel ‘even voorstellen’ of als aanvulling op je profiel van bedrijf of team. Maar denk ook aan:
- je bedrijfsdocumentatie
- direct mail
- een poster in de etalage
- of het buitenbord en
- natuurlijk social media.
Stel je eens voor...
Leuke voorbeelden?
Het lijkt ons leuk hieronder jouw voorbeeld te tonen. Geef je linkje naar je voorbeeld graag door via de contactpagina.
Schrijf je in voor gratis nieuwsbriefverhalen
[Foto van Gustavo Fring via Pexels]
27-02-2022 Deel